U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Ervaringen met Open Focus

 

Onlangs heb ik de workshop 'Open Focus' gevolgd en ben daarna meteen aan de slag gegaan met het dagelijks doen van de oefeningen (2x per dag haal ik niet). Eigenlijk ben ik er verbaasd over wat de oefening met me doet; ik ervaar een heerlijk gevoel van ruimte en voel me daardoor ontspannen en vrij. Voorheen heb ik elders een Mindfulness cursus gevolgd en het overkwam me regelmatig dat ik smoesjes verzon om de oefeningen niet te doen, maar omdat ik me bij de Open Focus oefening zo goed voel, schuif ik het niet van me af, maar verheug me er zelfs op.

- Mieke

 

 Mijn knieband was zwaar gerekt en gescheurd en er kwam heel weinig verbetering. Na gisteren de open focus oefeningen is het 80% verbeterd !!!!  Ik ben echt helemaal stupid fait en weet dat het de manier van aandacht geven is dat zo heeft geholpen en helpt want ik ga er mee door natuurlijk!
06-01-2017: mijn knie gaat nog steeds supergoed dus dat is erg fijn!
- Wouthiera

 

De afgelopen week heb ik zoals je aangaf 2x per dag de Open Focus hoofd en handen geluisterd. Al na de eerste dag merkte ik resultaat. Ik kon weer beter slapen en voelde me rustiger.

Nu na een week ben ik voor een groot deel van mijn stressklachten af en kan ik weer goed slapen zodat ik uitgerust wakker wordt. Bijna geen opgefokte gevoelens meer, geen gevoel van constant moeten in de 5e versnelling en ook geen doorgedraaid hoofd dat niet stil wil worden. Naar mate dat de week vorderde merkte ik dat mijn gedachten soms toch naar andere dingen gingen en moest ik ze er weer bijhalen. Oh, en iedere training begin ik met koude voeten en eindig ik met gloeiende voeten. Bijzonder om te ervaren dat deze training zoveel impact heeft. Het lijkt net of je hersenen geherprogrammeerd worden, of gereset. 

- T.K.

 

 Door de Open focus training heb ik verschillende vormen van aandacht richten beter leren herkennen. Daarbij ook hoe ik van de ene vorm van aandacht naar de andere kan schakelen en daardoor steeds meer vanuit een open focus, open aandacht het leven te ervaren. Met als gevolg meer helderheid, rust en ontspanning. De Open focus oefeningen vind ik op zich zelf al bijzonder effectief en zeker in combinatie met de reguliere mindfulness oefeningen. Het is m.i. een waardevolle aanvulling op de mindfulnessbeoefening”.

- Isabel Soares, GZ-psycholoog en Mindfulnesstrainer


Ik heb iedere dag de oefening twee maal gedaan en dat voelde heel prettig. Vanmorgen had ik op het einde van de oefening een geweldig mooie ervaring (met koptelefoon op en de muziek erbij).  Ik 'loste' helemaal op in de ruimte om mij heen en voelde mijn eigen lichaam niet meer....   Dat was geweldig, want ik voelde me daardoor zeer verbonden met de wereld om mij heen.

- Andrea


Ben erg blij met de versie van Gijs, de binaural beat versie is een groot pluspunt, het geeft wat meer rust in je hoofd zodat alles nog makkelijker te volgen is, zonder moeite en op een hele ontspannen manier.
Dank je wel Gijs, ben erg blij met de oefeningen die ik nu wat beter kan volgen in onze taal!

- Liana

 

De open focus meditaties gebruik ik regelmatig.  Toen ik vorig jaar begon met de opleiding Mindful Coachen bij Dorle Lommatzsch gebruikte ik al ongeveer drie jaar medicijnen. Een van de belangrijke onderdelen van haar opleiding is het werken met Open Focus. Toen ik hoorde dat jij rondom dit thema als gastdocent was uitgenodigd werd ik nieuwsgierig en ben ik het boek vooraf gaan lezen en gebruiken. Ik heb de oefening voor het hart zelf ingesproken en heb deze een aantal weken twee keer per dag gedaan. En ik voelde dat er wat veranderde. Niet specifiek in mijn lijf (de medicatie zorgt ervoor dat je hartslag naar beneden gaat), maar iets (wat is dat toch he, dat iets) deed me besluiten te minderen met de pillen. Tijdens de opleiding werk ik, onder begeleiding van Dorle door met deze aandacht voor het hart. In overleg met mijn (verbaasde) cardioloog, ben ik in april van dit jaar zelfs helemaal gestopt met het nemen van medicatie. En het gaat goed met me. Heel goed zelfs.

- Marijke

 

Zo’n twee maanden geleden ben ik begonnen met de open-focus training. Ik ben onderuitgehaald door een burn-out en ben een beroeps-piekeraar. Vanaf de eerste keer vond ik het bijzonder prettig om te doen; het zorgde ervoor dat ik de (negatieve) maalstroom van gedachten eindelijk een halt kon toeroepen. Ik had direct het gevoel dat dit het voor mij passende gereedschap was. Makkelijk vind ik het niet, maar iedere keer voelde mijn hoofd helderder en rustiger. Ik merk dat herinneringen die voorheen te pijnlijk waren nu anders beleefd worden, vanuit een gevoel van vrede.
Ik heb nogal veel last van migraine, dit is helaas nog niet veranderd. Ik kan wel anders met de pijn overweg en na de migraine heb ik minder last van depressieve gevoelens. Dat is ook al heel wat.
- Krista

 

Ben sinds een paar weken begonnen met de audio instructie Open Focus. Is even wennen in het begin, luisteren naar instructies die in eerste instantie merkwaardig overkomen. Nu na een paar weken vrijwel elke dag 1 of 2 maal te oefenen merk ik dat ik langzaam aan steeds meer in een staat van ontspannen aandacht raak tijdens het oefenen.

- Baukje

 

Wow! Nog niet zo heel lang aan de slag met open focus oefeningen en wat ik vanmorgen in de auto naar het werk ervaarde was een duidelijke open focus ervaring. Vanmorgen korte oefening binaural gedaan en daarna voelde ik me lekker licht. Toen ik in de auto naar het werk zat begon mijn ademhaling al te veranderen, diepe buik ademhaling. In mijn lichaam begon dingen te trillen, vibreren, tintelen. Ik merkte ook echt een uitbreiding van bewustzijn, zover dat ik (ego) er bang van werd. Er waren momenten dat het too much was. Ik begon ook spontaan te lachen. Bizar hoe effectief zo'n oefeningen kunnen zijn. En wat een energie dat ik daarvan krijg, ongelofelijk! Ik voel echt de spanning in mijn lichaam zich aan het ontspannen is. Het is echt nog wennen. Ik begin het verschil te zien tussen verkrampt / ontspannen (open focus / narrow focus).

- Tim

 

 

Open Focus is in Nederland nog nieuw en tamelijk onbekend. Daarom hier ook nog enkele engelstalige ervaringen:

"I find that my 2 daily Open Focus practices are a form of meditation… Basically, I let go and allow myself to merge with the space around me – allowing it to diffuse through me. I imagine, literally, ‘going with the flow’ as one swirl of self and space floating in a vast timeless universe of similar swirls.” – Sue B. Albert, New Jersey




"Although Open Focus work is compatible with, and can be done simultaneously with, meditation, I know from experience that some people who could benefit from both modalities are not going to become long term meditators.
Why? Some people don’t like sitting for prolonged periods of time in silence in the hope of reducing stress, improving mental clarity and gaining wisdom and compassion. They find listening to their own interior mental chatter intolerable – or they complain of distracting noises, physical pain or discomfort, boredom, restlessness, frustration, lack of progress and a host of other problems. Meditation isn’t for everyone. For these people Open Focus could be a safe, drug-free method of reducing stress, anxiety and depression while enhancing their performance of and enjoyment of their work and other activities.”
– Harvey Hyman, author of LAWYERS WELL BEING website and blog


 

"The night I listened to the guided exercises on the attached CD, I had one of the most relaxed, light, and blissful experiences I’ve had in the last eleven years as a serious meditator. I was able to reach a state I’ve only accessed during long silent meditation retreats."
– Akashavanda



"My own introduction to Open Focus took place in the early 1980s when I explored its potential as a tool for spiritual development. Buddhist meditation techniques such as Vipassana and Dzogchen are attentiveness training practices. In Vipassana you begin by narrowly focusing on breath sensations and gradually widen the field of attention until it takes in whatever is arising in the mind. In Dzogchen meditation (an advanced practice) you go immediately into that wide-angle, all-inclusive mode of attending and hang out there. Both are highly worthwhile practices, but to develop the ability to enter that open-to-everything mindset at will requires an extended period of prior practice. When I started using Open Focus practice I was immediately impressed by how effective they were…at the end of the half-hour lesson I would invariably be in the Open Focus mode of attending to mind contents. That was rarely the case when I spent an equal amount of time doing Vipassana meditation. 

When I recently obtained a copy of THE OPEN-FOCUS BRAIN and its companion CD I was delighted. It now seems likely that this powerful technique will finally get the widespread recognition it deserves.”

 – Copthorne MacDonald, Author, Scholar, and Wisdom Educator, creator of The Wisdom Page website

 


 

"When one learns to rest in awareness, all suffering ends.

What remains is abiding peace and well-being."

- Ramana Maharishi -