Open Focus
Home > Leren mediteren > Open Focus

Open Focus

De kracht van aandacht

Je verliezen in een maalstroom van gedachtes, piekeren. Of meegesleurd worden door emoties. Iedereen kent dat wel. Maar heb je er wel eens bij stil gestaan dat je aandacht op die momenten altijd vernauwd is? En dat wanneer je je vrij, in een flow en verbonden voelt, je aandacht altijd open is? Hoe zou het zijn als je leert om dat bewust te sturen? Dat kan! Met een eenvoudige wetenschappelijk onderbouwde techniek.

Aandacht is de basis van het hele psychologische systeem

Edward Titchener | pionier in aandacht research

Wat is Open Focus?

Open Focus™ is een verrassend eenvoudige en praktische methode om meer ruimte, rust en helderheid te ervaren. Open Focus combineert solide wetenschappelijke inzichten met praktische eenvoudige oefeningen. Het is ontwikkeld door dr. Les Fehmi (Princeton, USA), een neuro-wetenschapper en psycholoog en een van de pioniers in EEG en bewustzijnsonderzoek. Les Fehmi constateerde dat veel mensen in een staat van chronische stress verkeren en ontdekte dat dat altijd gepaard gaat met een vernauwde vorm van aandacht.

Het brein stuurt alles aan

Je bent aandachtig met je hele systeem, niet alleen met je hoofd. Wanneer de vorm van aandacht verandert, gaat dat ogenblikkelijk gepaard met veranderingen in de activiteit van het brein (in het EEG). Dat heeft direct invloed op het functioneren van je hele lichaam en geest, want het brein stuurt alles aan. Door de vorm van aandacht te veranderen, verander je het functioneren (de arousal) van het hele geest-lichaam systeem.

Aandacht is ons meest fundamentele gedrag. Fundamenteel, want zonder aandacht is er geen waarnemen, geen ervaren. En het is de vorm van aandacht die bepaalt hoe je waarneemt, met andere woorden: hoe je het leven ervaart!

Leren schakelen

We zijn haast verslaafd aan een vernauwde vorm van aandacht, waardoor we een groot deel van de ruimte en schoonheid van dit moment niet ervaren en in een staat van chronische stress leven. Je leert in de training om flexibel te schakelen van de ene naar de andere vorm van aandacht. Je leert om op een nieuwe manier met moeilijkheden en pijn om te gaan zodat je meer rust, ruimte en licht in je leven gaat ervaren. Wanneer je regelmatig en op de juiste manier oefent zorgen deze technieken voor fundamentele veranderingen in je leven.

Door bewust te schakelen tussen verschillende vormen van aandacht en een open aandacht te cultiveren, ga je ontspannen en lichter leven.

Thema’s in de training

Open Focus

Moeiteloosheid

Open Focus

Vormen van aandacht

Open Focus

Content en context

Open Focus

Stress & de relaxatie modus

Open Focus

Ruimte en aandacht

Open Focus

Het brein en Open Focus

Open Focus

Verzachten van pijn en emoties

Open Focus

Vorm en het vormloze

Wat brengt het je?

/ Je begrijpt hoe aandacht en stress samenhangen.
/ Je schakelt flexibel tussen vormen van aandacht.
/ Je leert om uit het piekeren te stappen
/ Je ervaart meer ruimte en rust.
/ Je kunt beter loslaten.

/ Je ontspant makkelijker.
/ Je ervaart innerlijke kalmte.
/ Je geniet meer van de schoonheid om je heen.
/ Je durft meer op je intuïtie te vertrouwen
/ Je kunt beter met zorgen en stress omgaan.
/ Je leert om met pijn om te gaan.
/ Je leert om met lastige emoties om te gaan.

Open Focus bij Gijs

Gijs Tecklenburg Open Focus

 

In 2009 las ik iets over Open Focus. Daarin werd beschreven hoe Open Focus zowel aandachttraining als EEG biofeedbacktraining combineert. Allebei die benaderingen waren mij vertrouwd. Aandachttraining omdat ik al sinds 2006 mindfulnesstrainingen geef. En EEG-biofeedback omdat ik daar ook al een aantal jaren mee werkte. In 2010 ging ik naar Princeton (V.S.) om de opleiding tot Open Focus trainer te volgen bij de grondlegger, dr. Les Fehmi. Ik was verbluft door de effectiviteit van de oefeningen. En de theorie was een eye-opener. Datzelfde jaar introduceerde ik de eerste Open Focus trainingen in Nederland.

Ruimte en vrijheid

Open Focus heeft voor mij een grote impact gehad. Je vindt er elementen van terug in al mijn andere trainingen. En het heeft mij persoonlijk vooral meer gevoel van ruimte en vrijheid gebracht. In de loop van de jaren heb ik veel bijzondere dingen zien gebeuren bij deelnemers. Soms zag ik issues waar mensen al jaren mee worstelden in enkele dagen oplossen. Het is een bijzondere methode waar ik heel enthousiast over ben. Ik laat je er graag mee kennismaken.

Onder aan deze pagina vind je ervaringen van deelnemers.

Door het bos lopen en tegelijkertijd bewust zijn van de geluiden van zingende vogels, de geur van bloemen, de zachte bries die je huid streelt, het zien van de bomen én de ruimte en stilte waarin al deze zintuiglijke gewaarwordingen plaatsvinden, dat is Open Focus.

Les Fehmi

Open Focus – online

De Open Focus online training is een complete training om Open Focus te ontwikkelen en toe te passen in je dagelijkse leven. Je wordt gedurende vier weken begeleid bij het doen van de oefeningen. De theorie die we bespreken is een eye-opener.

Er zijn twee versies: de “Open Focus Online Plus”, een training met 5 live online bijeenkomsten. En de “Open Focus Online”, de training zonder live bijeenkomsten. Met deze kun je op ieder moment en op je eigen tempo beginnen.

6 modules

De training bestaat uit 6 modules. De modules bevatten video’s, teksten, illustraties en audioinstructies waarin je nieuwe inzichten opdoet over aandacht, stress, loslaten, ruimte ervaren, kalmte ervaren temidden van tumult en nog veel meer. Bovenal wordt je uitgenodigd om de begeleide Open Focus oefeningen te doen.

Open Focus online Plus – met begeleiding

inhoud van de training

/ 5 x live online training van 60 minuten met Gijs
/ 6 modules in de online leeromgeving:
– 12 instructie video’s
– heldere teksten met uitleg
– oefenbladen om uit te printen.
– een pakket mp3-bestanden met gesproken oefen-instructies om te downloaden

Tijdsinvestering

per module: 60 minuten
oefeningen: 30 minuten per dag

Kosten

Normale prijs: 189 euro
Bij inschrijven vóór 10 januari:
144 euro (of 3x 49 euro),
Geen effect? Geld terug!

live bijeenkomsten
11, 18, 25 januari, 1, 8 februari 19.30 uur

Open Focus online – zonder begeleiding

inhoud van de training

/ 6 modules in de online leeromgeving:
– 12 instructie video’s
– heldere teksten met uitleg
– oefenbladen om uit te printen.
– een pakket mp3-bestanden met gesproken oefen-instructies om te downloaden

Tijdsinvestering

per module: 60 minuten
meditatie-oefeningen: 30 minuten per dag

Kosten

84 euro (of 3x 29 euro)

Open Focus – op locatie

De training Open Focus op locatie is in een prachtig stiltegebied, landgoed Bleijendijk in Vught. Het Jagershuis, al ruim 10 jaar onze trainingslocatie, is een oase van rust.

1-daagse training

Deze 1-daagse workshop is een goede introductie van Open Focus. Het is een praktische training, bedoeld om in korte tijd te leren hoe je Open Focus in je eigen leven toepast.

Als je het prettig vind om over een wat langere periode support te hebben bij het oefenen dan kun je hierna natuurlijk verder met 5-weekse online training. Dat is een heel fijne combinatie.

Open Focus Bleijendijk
inhoud van de training
  • 1-daagse bijeenkomst van 10.00 – 16.30 op landgoed Bleijendijk
  • een cursusboek met heldere teksten en instructies voor Open Focus level I
Tijdsinvestering

Training op locatie: 6,5 uur

Kosten

115 euro, inclusief koffie, thee en soep

Open Focus Bleijendijk

Het Jagershuis.

Open Focus Bleijendijk

In de schaduw van de notenboom. Zomerse buiten trainingen.

Ervaringen van deelnemers

 

De afgelopen week heb ik zoals je aangaf 2x per dag de Open Focus hoofd en handen geluisterd. Al na de eerste dag merkte ik resultaat. Ik kon weer beter slapen en voelde me rustiger. Nu na een week ben ik voor een groot deel van mijn stressklachten af en kan ik weer goed slapen zodat ik uitgerust wakker wordt. Bijna geen opgefokte gevoelens meer, geen gevoel van constant moeten in de 5e versnelling en ook geen doorgedraaid hoofd dat niet stil wil worden. – T.K.

 

Zo’n twee maanden geleden ben ik begonnen met de open focus training. Ik ben onderuitgehaald door een burn-out en ben een beroeps-piekeraar. Vanaf de eerste keer vond ik het bijzonder prettig om te doen; het zorgde ervoor dat ik de (negatieve) maalstroom van gedachten eindelijk een halt kon toeroepen. Ik had direct het gevoel dat dit het voor mij passende gereedschap was. Makkelijk vind ik het niet, maar iedere keer voelde mijn hoofd helderder en rustiger. Ik merk dat herinneringen die voorheen te pijnlijk waren nu anders beleefd worden, vanuit een gevoel van vrede. – Krista

 

Onlangs heb ik de workshop ‘Open Focus’ gevolgd en ben daarna meteen aan de slag gegaan met het dagelijks doen van de oefeningen (2x per dag haal ik niet). Eigenlijk ben ik verbaasd over wat de oefening met me doet; ik ervaar een heerlijk gevoel van ruimte en voel me daardoor ontspannen en vrij. Omdat ik me bij de Open Focus oefening zo goed voel, schuif ik het niet van me af, maar verheug me er zelfs op. – Mieke

___________________________________________________________________________

 

Aan het eind van een open focus meditatie kom ik altijd in een staat van volledige acceptatie. Er zijn weinig kopzorgen die daar weerstand aan kunnen bieden.
Als je je overgeeft aan het voorstellingsvermogen dat de stem van Gijs van je vraagt, vervagen grenzen tussen jou en alles om je heen.
Je wordt in de loop van de meditatie daadwerkelijk één met de wereld en dat geeft een overweldigend gevoel van rust.

___________________________________________________________________________

 

Allereerst complimenten hoe de cursus in mekaar steekt. Zeer degelijk en professioneel! Ook complimenten aan jou. Steeds de rust zelve. En je hebt humor. Je ademt “ Open Focus”, wellicht het grootste compliment dat ik je geven kan.

Ik lees de theorie en beoefen “Open Focus” iedere ochtend tussen 6.00 en 7.00 uur. Dat gaat prima. En wat ervaar ik ervan? Het houdt me rustig op momenten dat er hectiek is in werk of privé. Erg mooi om nu al te ervaren, ook wetende dat ik hier nog maar zo kort mee bezig ben. Ben zeker van plan om hier in de vroege ochtenden mee door te gaan de komende maanden.

Michiel

___________________________________________________________________________

 

Ik ervaar meer rust in mijn hoofd, minder piekeren en wat ook zeker minder is geworden is het voor anderen denken en dingen zeggen/doen vanuit die gedachte. Wat opvalt is dat er minder tijdsdruk is, dingen gaan makkelijker en kosten ook minder tijd. Er is meer energie.
Ik heb niet het idee dat ik me in situaties specifiek richt op open focus maar dat het er gewoon is.
Chantal

_________________________________________________________________________________

 

Ik ben erg blij dat ik me heb ingeschreven.
* Ik vind het fijn om er meer over te lezen in de theoriedelen, je legt het goed en eenvoudig uit.
* De oefeningen helpen me echt om in ieder geval al ter plekke heel veel ruimte te voelen, en los te komen van de focus van vooral toch steeds een wat geforceerde ademhaling.
* Vooral in de natuur kan ik het soms al echt voelen, deze nieuwe ruime blik. Ik ben iemand met een super focus en dus opgaan in 1 klus, of bezigheid. Als ik hardloop zie ik bijvoorbeeld de herten niet, normaliter. Mijn blik wordt al wat wijdser, vooral als ik met die intentie op pad ga 🙂
Marnie

________________________________________________________________________________

 

Ik vind de opzet van de kursus heel duidelijk. Fijn dat je zoveel luisterbestanden hebt zodat je kunt variëren. De lessen zijn ook duidelijk en goed om te doen met alle animaties ertussen. Ik ben blij dat ik hiervoor gekozen heb.

Ineke

___________________________________________________________________________

 

De open focus oefeningen zijn erg fijn om te doen. Jouw stem, de achtergrond geluiden en de nadruk op ‘niets moet’  maken dat ik tijdens de oefeningen snel in het nu ben.

Bewust zijn van het nu helpt mij om de tijd stil te zetten. En dat is in mijn drukke gezin met vier kinderen zeer welkom 😉

Ik doe de oefeningen zowel in vroege ochtend als in avond. Vaak doe ik ze buiten in de tuin, en ik voel dan als het ware de ruimte door mijn lichaam gaan, en dat geeft mij een extra beleving.

Deze week stond ik aan een balie in een winkel, waar de medewerker lang met een klant voor mij bezig was. Ik merkte wat irritatie bij me. Zeker toen daar de telefoon ook nog ging en niet werd opgenomen. Op het moment dat ik de irritatie voelde in mijn lichaam werd ik me bewust van mijn vernauwde aandacht. Ik werd weer bewust van het nu. Ik kon mijn aandacht openen naar de ruimte om me heen. De pijn op mijn borst zakte weg en toen ik aan de beurt was, kon ik niet anders dan glimlachen naar de medewerker. Dankbaar en blij met deze ervaring.

Ik ben blij met de achtergrond informatie en theorie die je aanbiedt. Dat is voor mij echt een fijne manier omdat ik nogal analytisch aangelegd ben. De combinatie van theorie en ervaren hoe dat in de praktijk werkt is super.

Esther

___________________________________________________________________________

 

Met jaren yoga en mindfulness ervaring bracht de Open Focus training me weer verdieping. Als een ui die afgepeld wordt en je steeds dichter bij de kern komt. De Open Focus helpt mij uit een te gerichte focus te komen. Als ik pieker probeer ik mijn gedachten wel te verzetten maar telkens komt de piekergedachte terug. Open Focus maakt dat ik uit die gerichte aandacht kan komen. De hele lucht weer kan zien in plaats van die ene (kleine) donkere wolk. Dat brengt verzachting. Ik vind het een hele natuurlijke methode en zeer toegankelijk voor iedereen.

Helga

___________________________________________________________________________

 

Open Focus was nieuw voor mij. Ik ben gewend om regelmatig te mediteren en heb ook de mindfulness training gedaan en ik was benieuwd naar Open Focus. Ik moest er echt aan wennen, aan de instructies tijdens de oefeningen, de woorden die gebruikt worden.  Tegelijk merk ik wel dat het werkt. Als ik me overgeef aan de oefening, dan ontstaat er ruimte en ontspanning. Dat is een fijn gevoel. Soms is het aan het einde van een oefening alsof de grenzen van mijn lichaam verdwijnen en ik meer opga in mijn omgeving. Ik heb het ook een paar keer toegepast tijdens een wandeling als ik teveel in denken vastzat  of in bed als ik niet kon slapen door zorgen. Dan helpt Open Focus om uit de vernauwing van denken en spanning te komen. Ook de oefening met het oplossen van pijn is erg fijn. Die heb ik gebruikt toen ik flinke hoofdpijn had en het hielp echt om de hoofdpijn te laten verminderen. Dus ik ben blij met Open Focus. Het helpt me!

Groetjes, Eveline

___________________________________________________________________________

 

De meditatie verloopt via de plekken in je lichaam: je tenen, het puntje van je neus, de achterkant van je hoofd, et cetera.
Eigenlijk is de Open Focus meditatie de enige waarbij Gijs je aanwijzingen geeft die zich enkel richten op zaken die zich objectief, eenduidig en aanwijsbaar bevinden in de werkelijkheid.
In de meditatie worden op wetenschappelijke wijze vier dimensies opgebouwd: van afstand (1), via oppervlakte (2) naar inhoud (3) gecombineerd met het verloop van tijd (4).
Als je je eraan kunt overgeven, is het de meest simpele meditatie denkbaar. Met het meest geavanceerde effect.’ – Colin Hoogeveen

 

Gratis Open Focus E-book

Download dit E-book en leer hoe je piekeren los kunt laten. Ervaar meer ruimte, rust en helderheid.

Open Focus E-Book-Hoe ruimte voelt en de stilte klinkt

Bedankt voor het aanvragen van het Open Focus E-book. Dit formulier brengt je naar de downloadpagina. Daarnaast ontvang je het E-book ook per mail.