Open Focus Compassietraining
Home > Verdiepende trainingen > Compassietraining

Compassietraining

Het leven omarmen

We zijn vaak nogal streng voor onszelf. Zodat er een gevoel kan zijn van tekort schieten, alsof er ergens iets niet helemaal deugt. We hollen, altijd maar doen. Meer human doing dan human being. Alsof je nog iets moet bewijzen of laten zien voor je gewoon maar mag zijn. Met allerlei innerlijk commentaar op wat we doen en denken, vaak omdat we niet voldoen aan hoe we vinden dat we zouden moeten zijn. En vriendelijkheid en waardering naar onszelf … dat is meestal nogal zuinigjes. Daardoor voel je je niet echt vrij. Het kan je remmen en blokkeren om jezelf te zijn. En je komt niet echt uit de verf. In deze training ontwikkel je een gezonde vriendelijke relatie met jezelf en de wereld. Zodat je meer ontspannen in het leven staat.

Liefde en mededogen zijn geen luxe artikelen, maar eerste levensbehoeften.

de Dalai Lama

Wat is de Compassietraining?

Mindfulness gaat over het omarmen van dit moment, in plaats van strijd te leveren met dat wat je nu op dit moment ervaart. Zonder mildheid, een liefdevol niet-oordelen, kan mindfulness niet tot bloei komen.

Er helemaal mogen zijn

Binnen de compassietraining ga je oefenen om ruimte te ontwikkelen om meer gelijkmoedigheid, liefdevolle vriendelijkheid, medevreugde en compassie met jezelf en anderen te ervaren (de Brahmavihara’s of 4 levensvrienden).

Praktisch en verdiepend

De 8 weken durende Compassietraining, die officieel Mindfulness- Based Compassionate Living (MBCL) wordt genoemd, is gebaseerd op een wetenschappelijk onderbouwde visie op het belang van (zelf)compassie. De training is bedoeld als een verdieping en vervolg op de Mindfulnesstraining. Ook als je anderszins meditatie ervaring hebt of als je de Open Focus Online training hebt gedaan is het geschikt (neem dan even contact op).

We gaan praktisch aan de slag. Door oefeningen leer je om op een andere manier met jezelf om te gaan en zo meer zelfcompassie te ontwikkelen. We verdiepen ons in de psychologie van zelf-compassie en het belang ervan. Dat helpt je om op een nieuwe manier en met meer begrip naar jezelf te kijken. Door begrip komt er ruimte voor mildheid en compassie.

Alsof je een plek bereikt. Om je heen kijkt en weet dat je thuis bent. Alsof je dit al kende voor je het zag. Er geweest was voor je er zou komen. Zo thuis.

Kees Spiering

Thema’s in de training

1

OpenFocus_thema met lijn1

Compassie

2

Open Focus 2

Stress en zelfcompassie

3

Open Focus 1

De innerlijke pestkop

4

Open Focus 1

De cirkel van compassie

5

Open Focus 5

Compassie naar anderen

6

Open Focus 6

Vergeven

7

Open Focus 7

Mededogen in actie

8

Open Focus 8

Zelfhelend vermogen

Dagelijkse oefening

De compassietraining bestaat uit acht wekelijkse bijeenkomsten. In iedere bijeenkomst delen we ervaringen, bespreken we theorie en gaan we aan de slag met compassieoefeningen. Dat zijn specifieke oefeningen waarvan de meeste uit dezelfde boeddhistische traditie komen als de mindfulness meditatieoefeningen. Reken er op dat je 20 – 30 minuten per dag nodig hebt voor het oefenen en daarnaast is er vaak ook een opdracht die je in de loop van de week kunt doen. De opzet is vergelijkbaar met de mindfulnesstraining, dus inclusief een uitgebreid cursusboek, huiswerk en bestanden met gesproken instructies om thuis mee te kunnen oefenen.

Wat brengt het je?

/ Je ervaart meer mildheid naar jezelf.
/ Je ervaart meer mildheid naar anderen.
/ Je ervaart meer innerlijke rust.
/ Je ervaart meer warmte en acceptatie.
/ Je ervaart meer sympathie.
/ Je ervaart meer verbondenheid met jezelf.

/ Je ervaart meer empathie.
/ Je ervaart meer verbondenheid met anderen.
/ Je ervaart meer zelfvertrouwen.
/ Je durft meer op je intuïtie te vertrouwen.
/ Je durft beslissingen vanuit je hart te nemen.
/ Je kunt beter met zorgen en stress omgaan.

Compassietraining bij Gijs

Gijs Tecklenburg Open Focus

Sinds 2012 geef ik de compassie training. Ik vind het een van de mooiste trainingen die ik geef. Omdat het over het hart gaat. Als je naar jezelf wijst, dan wijs je intuïtief naar je hart. Daar gaat deze training over. Over het hart, het wezenlijke van jezelf. Over het sensitieve hart. Over liefde en verbondenheid. Maar ook over hoe we ons hart vaak hebben gepantserd om het te beschermen. In datzelfde pantser kun je je dan gevangen voelen.

Het is zo fijn om te zien hoe bevrijdend het is om steeds meer te openen voor het leven en met vriendelijke mildheid naar jezelf te kijken. Dat raakt me en ontroert me steeds weer. Ik heb gemerkt dat mensen vaak denken dat het een te moeilijk en pijnlijk proces zal zijn. Dat is niet wat ik zie in de training. Ik nodig je graag uit om te ervaren hoe het is om steeds meer te ontspannen, te openen voor je hart en je menselijkheid te omarmen.

Your heart is the light of the world. Don’t cover it with your mind.

Mooji

Compassietraining

De Compassietraining is in een prachtig stiltegebied, landgoed Bleijendijk in Vught. Het Jagershuis is een oase van rust. Het is al sinds 2010 onze trainingslocatie.

Open Focus Bleijendijk
inhoud van de training

/ 8 bijeenkomsten van 2,5 uur op landgoed Bleijendijk
/ een uitgebreid cursusboek
/ een pakket mp3 bestanden met gesproken meditatie instructies

Tijdsinvestering

Training op locatie: 8 x 2,5 uur
Meditatie-oefeningen: 30 minuten per dag

Kosten

365 euro.

Ondersteuning na de training

Na afloop van de training ben je welkom bij de wekelijkse live online meditatiebijeenkomsten. Kosteloos en zo vaak je wilt.

Ervaringen van deelnemers

 

De afgelopen week heb ik zoals je aangaf 2x per dag de Open Focus hoofd en handen geluisterd. Al na de eerste dag merkte ik resultaat. Ik kon weer beter slapen en voelde me rustiger. Nu na een week ben ik voor een groot deel van mijn stressklachten af en kan ik weer goed slapen zodat ik uitgerust wakker wordt. Bijna geen opgefokte gevoelens meer, geen gevoel van constant moeten in de 5e versnelling en ook geen doorgedraaid hoofd dat niet stil wil worden. – T.K.