Mindfulness is – uit de maalstroom stappen –
20 september 2021

Waar gaat mindfulness nou eigenlijk over?

Mindfulness stimuleert je om meer bewust te zijn van wat je allemaal ervaart van moment tot moment. Door meer bewust te zijn van wat je ervaart verschuift de aandacht van de inhoud van al je gedachtes langzaamaan naar wat je nou eigenlijk op dit moment ervaart. Uit je hoofd, in je lijf.

Daarmee begin je uit de maalstroom te stappen.

De maalstroom dat is die beleving van constant onderweg zijn. Proberen om van bepaalde ervaringen af te komen (bijvoorbeeld depressieve gevoelens of gevoelens van angst en spanning, irritatie) en proberen om bepaalde ervaringen te hebben en vast te houden (je verliefd voelen en dat vast willen houden, kalmte willen “hebben” en vasthouden, allerlei zintuiglijke genietingen hebben en die ook nog eens willen vasthouden). Die maalstroom dat is het gevoel van “ik ben er nog niet helemaal, maar straks als ik eenmaal dit heb of hier vanaf ben…. dan heb ik het helemaal voor elkaar”.

Maar ja, hoe lang ben je al zo bezig? En, werkt het?

Door meer bewust te zijn van wat je nou eigenlijk ervaart van moment tot moment, komt er ruimte om te zien dat de dingen zijn zoals ze zijn. Je aandacht is minder in beslag genomen door hoe je vindt dat het zou moeten zijn, of vreest dat het is, hoopt, verwacht of denkt dat het is.. De aandacht is minder in beslag genomen door je verlangens en afkeer. Je gaat de werkelijkheid minder in termen van gewenst en ongewenst zien, van “dat wil ik hebben en daar wil ik vanaf”…..  

 Dat is loslaten. Met andere woorden, er ontstaat meer ruimte in je leven.

Die ruimte, dat zou je acceptatie kunnen noemen, toestaan dat de dingen zijn zoals ze zijn.

Als er wat meer ruimte ontstaat in je leven, als  er een meer accepterende houding groeit, dan is dat een heel belangrijke mijlpaal in je ontwikkeling. Het betekent dat er gelijkmoedigheid opkomt. Gelijkmoedigheid is het vermogen om toe te staan dat de dingen zijn zoals ze zijn. Er is een toenemende bereidheid. Alsof je je je hele leven steeds meer omarmt, helemaal verwelkomt. Wat een genereus gebaar!.

Thuis komen, meer gecenterd.

Daarmee raak je niet meer zo snel van je stuk door de dingen die je meemaakt. Er is een innerlijke kalmte, ruimte. Je voelt je meer gecenterd.

Doordat de geest nu meer tot rust is gekomen, merk je dat er ook meer helderheid is. Dat helpt om met zorgvuldigheid naar binnen te kijken. Het is nu makkelijker om niet alleen bewust te zijn van wát je allemaal ervaart, maar ook van de ervaring van dát je ervaart. Het besef dat je bewust bent. Het besef van “er zijn”. Dit voelt als thuis komen, gecenterd zijn.

The only barrier to peace and happiness

is the thought that considers the current situation

wrong or inadequate.

That thought is like a plant

that flowers in our feelings, activities and relationships,

but has deep roots.

It is not enough to pick the flower.

– Rupert Spira –