Open Focus
Home > Online Trainingen > Open Focus

 De online Open Focus training

 

Open Focus brengt een beleving van

weidse ruimte en serene kalmte.

Stress en piekeren lossen hierin vanzelf op.

 

Welkom bij Open Focus™,
een beproefde wetenschappelijk onderbouwde methode.

Aandacht is de basis van het hele psychologische systeem

Edward Titchener | pionier in aandacht research

Wat is Open Focus?

Open Focus is een verrassend eenvoudige en praktische methode om meer ruimte, rust en helderheid te ervaren. De beleving van weidse ruimte en moeiteloze openheid is uniek aan de Open Focus oefeningen.

Open Focus combineert solide wetenschappelijke inzichten met praktische eenvoudige oefeningen. Het is ontwikkeld door dr. Les Fehmi (Princeton, V.S.), een neuro-wetenschapper en psycholoog en een van de pioniers in brein- en bewustzijns-onderzoek.

Het is een compleet andere benadering dan alle andere methoden om meer rust en ontspanning te gaan ervaren. Ik zal er hier kort iets over vertellen.

Aandacht stuurt alles aan

Als je piekert voel je je gespannen en benauwd. Maar als je langs de zee wandelt ervaar je ruimte en vrijheid. Iedereen herkent dat wel. Wat gebeurt er nou eigenlijk in je geest waardoor je de wereld zo totaal anders ervaart in die twee situaties ? Dr. Les Fehmi ontdekte dat het de vorm van aandacht is die het grote verschil maakt.

Het brein stuurt alles in ons lichaam en onze geest aan. Wanneer de vorm van aandacht verandert, gaat dat gepaard met veranderingen in de activiteit van het brein (zichtbaar in het EEG). Die veranderde activiteit van het brein stuurt de arousal aan. Arousal is de mate van activatie van het centrale zenuwstelsel. Een hoge arousal gaat samen met spanning, lage arousal met ontspanning. Je voelt je optimaal als de arousal meestal een gemiddelde intensiteit heeft en gemakkelijk tussen de verschillende maten van intensiteit beweegt.

Door de vorm van je aandacht te veranderen, veranderd dus de arousal van je zenuwstelsel. Zo heb je direct invloed op het functioneren van je geest en je lichaam.

Leren schakelen

We zitten meestal vast in een bepaalde vorm van aandacht: een vernauwde vorm van aandacht. Spanning en vernauwde aandacht horen bij elkaar. Als je piekert is je aandacht altijd vernauwd. Heb je wel eens gepiekerd terwijl de aandacht open was ?

Aandacht kunnen vernauwen, goed kunnen focussen, is nodig. Maar we functioneren veel te véél in een vernauwde gefocuste vorm van aandacht. Alle schermpjes waar we op turen helpen ook niet echt. Alsof we verslaafd zijn aan deze vorm van aandacht. Waardoor we een groot deel van de ruimte en schoonheid van dit moment niet ervaren en in een staat van chronische stress leven.

Aandacht is je meest fundamentele gedrag. Fundamenteel, want het is de soort aandacht, de vorm van aandacht, die bepaalt wát je waarneemt en hóe je waarneemt. Met andere woorden: hoe je het leven ervaart.

Je leert in de training over verschillende soorten aandacht en hoe je welbewust kunt schakelen tussen verschillende vormen van aandacht. Je gaat daardoor meer ruimte en vrijheid ervaren in je leven. Je leert om op een nieuwe manier met moeilijkheden en emotionele of lichamelijke pijn om te gaan zodat je meer rust en lichtheid in je leven ervaart. Deze training kan zorgen voor fundamentele veranderingen in je leven.

Je leert om anders met dingen om te gaan zodat je meer ontspannen in het leven staat. Open Focus brengt een gevoel van verbondenheid, ruimte en innerlijke kalmte.

Voor mensen die mediteren blijkt de kennis van Open Focus, over verschillende vormen van aandacht en hoe die samenhangen met hoe je je voelt en hoe je functioneert, vaak de ontbrekende schakel waardoor meditatie moeitelozer en effectiever wordt.

Wil je meer weten? Bekijk hier meer en een video over Open Focus.

Door bewust te schakelen tussen verschillende vormen van aandacht en een open aandacht te cultiveren, ga je ontspannen en lichter leven.

Thema’s in de training

Open Focus

Moeiteloosheid

Open Focus

Vormen van aandacht

Open Focus

Content en context

Open Focus

Stress & de relaxatie modus

Open Focus

Ruimte en aandacht

Open Focus

Het brein en Open Focus

Open Focus

Verzachten van pijn en emoties

Open Focus

Vorm en het vormloze

Open Focus bij Gijs

Foto Gijs Open Focus

In 2009 maakte ik kennis met Open Focus. Ik zag hoe Open Focus zowel aandachttraining als EEG biofeedbacktraining combineert. Allebei die benaderingen waren mij vertrouwd. Aandachttraining omdat ik al sinds 2006 mindfulnesstrainingen geef. En EEG-biofeedback oftewel neurofeedback training omdat ik daar al een aantal jaren mee werkte. In 2010 ging ik naar Princeton (V.S.) om de opleiding tot Open Focus trainer te volgen bij de grondlegger, dr. Les Fehmi. Ik was verbluft door de effectiviteit van de oefeningen. En de theorie was een eye-opener. Datzelfde jaar introduceerde ik de eerste Open Focus trainingen in Nederland.

Ruimte en vrijheid

Open Focus heeft voor mij een grote impact gehad. Je vindt er elementen van terug in al mijn andere trainingen. En het heeft mij persoonlijk vooral meer gevoel van ruimte en vrijheid gebracht. In de loop van de jaren heb ik veel bijzondere dingen zien gebeuren bij deelnemers. Soms zag ik issues waar mensen al jaren mee worstelden in enkele dagen oplossen. Het is een bijzondere methode waar ik heel enthousiast over ben. Ik laat je er graag mee kennismaken.

Onder aan deze pagina vind je ervaringen van deelnemers.

Je vind hier een Open Focus oefening. Ik heb getwijfeld of ik die zo beschikbaar zou stellen omdat je nu de nodige introductie en begeleiding voor de oefening nog niet hebt gehad. Maar je gaat waarschijnlijk toch al iets van het effect ervaren. Probeer maar eens uit. Klik hieronder. Ps, ik doe er nog een verrassing bij 🙂

Door het bos lopen en tegelijkertijd bewust zijn van de geluiden van zingende vogels, de geur van bloemen, de zachte bries die je huid streelt, het zien van de bomen én de ruimte en stilte waarin al deze zintuiglijke gewaarwordingen plaatsvinden, dat is Open Focus.

Les Fehmi

Wat brengt het je?

/ Je leert om uit het piekeren te stappen
/ Je kunt beter loslaten.
/ Je ervaart meer ruimte en rust.
/ Je ontspant makkelijker.
/ Je ervaart innerlijke kalmte.                                            / Je durft meer op je intuïtie te vertrouwen                   

 

/ Je geniet meer van de schoonheid om je heen.          / Je voelt je meer verbonden.                                            / Je ziet hoe aandacht & stress samenhangen              / Je schakelt flexibel tussen vormen van aandacht
/ Je leert om met pijn om te gaan.
/ Je leert om met lastige emoties om te gaan.

– Uit de maalstroom –

de Open Focus online training

In vijf weken ga je stap voor stap door de training met begeleide oefeningen. De theorie die we bespreken geeft je inzicht in hoe je van spanning en stress naar ruimte en ontspanning schakelt. Het is reëel om te verwachten dat je gaandeweg deze training duidelijk meer rust, ruimte en helderheid gaat ervaren!

6 modules

De training bestaat uit 6 modules. De modules bevatten video’s, teksten, illustraties en begeleide audio oefeningen waarin je nieuwe inzichten opdoet over aandacht, stress, loslaten, ruimte ervaren, kalmte ervaren temidden van tumult en nog veel meer.

Zodra je je hebt ingeschreven, kun je meteen beginnen. Ik ben er van overtuigd dat je enthousiast zult zijn.

Als je het prettig vind om ook live instructie en begeleiding te krijgen dan is de combinatie met de workshop op locatie (zie de agenda bovenin de website) een aanrader.

inhoud van de training

/ 6 modules in de online leeromgeving:
– 12 instructie video’s
– heldere uitleg
– oefenbladen
– een pakket mp3-bestanden met gesproken oefen-instructies om te downloaden

Je investering

per week/module: 30 minuten
oefeningen: 20-30 minuten per dag

Normale prijs

€ 279

Nu met een mega korting voor de Open Focus ambassador actie !

Claim je korting via de knop hieronder.

Inhoud van de online Open Focus training

 Module 1: introductie

  1. Opzet en inhoud van de training
  2. Wat is Open Focus?
  3. Hoe pak je het aan?

Module 2: oefenen met Open Focus

  1. Openen van de aandacht
  2. Eerste Open Focus oefening: rust in je hoofd
  3. Aandacht is ons meest fundamentele gedrag
  4. Ruimte en vrijheid ervaren

Module 3: Aandacht en stress

  1. Oefenen met Open Focus
  2. Van stress naar de relaxatie modus
  3. Vormen van aandacht en stress

Module 4: de stilte tussen de tonen

  1. De aandachtsmatrix
  2. De vrijheid van loslaten.
  3. Rusten in ruimte, heelheid ervaren
  4. Oefenen met Open Focus

Module 5: het brein en Open Focus

  1. Het brein en Open Focus, een symfonie van hersengolven
  2. Pijn is in het brein
  3. Open Focus oefening: pijn oplossen

Module 6: Open Focus en meditatie

  1. Waar neurowetenschap en oude wijsheid elkaar ontmoeten
  2. Vorm en het vormloze, thuiskomen in simpelweg Zijn
  3. Oefenen: openen van het hart in Open Focus

Module 7: wetenschappelijk onderzoek naar Open Focus

 

Gijs Tecklenburg Open Focus

Na meer dan 14 jaar ervaring met het geven van deze training weet ik dat het werkt.

Ik ben er daarom van overtuigd dat het jou ook gaat helpen.

Ik geef je met vertrouwen 100% garantie

Als je binnen 2 weken niet tevreden bent, dan krijg je zonder discussie je geld terug.

Ervaringen van deelnemers

 

Onlangs heb ik de training ‘Open Focus’ gevolgd en ben aan de slag gegaan met het dagelijks doen van de oefeningen (2x per dag haal ik niet). Eigenlijk ben ik verbaasd over wat de oefening met me doet; ik ervaar een heerlijk gevoel van ruimte en voel me daardoor ontspannen en vrij. Omdat ik me bij de Open Focus oefening zo goed voel, schuif ik het niet van me af, maar verheug me er zelfs op. – Mieke

________________________________________________________________________________

De afgelopen week heb ik 2x per dag de Open Focus hoofd en handen geluisterd. Al na de eerste dag merkte ik resultaat. Ik kon weer beter slapen en voelde me rustiger. Nu na een week ben ik voor een groot deel van mijn stressklachten af en kan ik weer goed slapen zodat ik uitgerust wakker wordt. Bijna geen opgefokte gevoelens meer, geen gevoel van constant moeten in de 5e versnelling en ook geen doorgedraaid hoofd dat niet stil wil worden. – T.K.

 

Zo’n twee maanden geleden ben ik begonnen met de open focus training. Ik ben onderuitgehaald door een burn-out en ben een beroeps-piekeraar. Vanaf de eerste keer vond ik het bijzonder prettig om te doen; het zorgde ervoor dat ik de (negatieve) maalstroom van gedachten eindelijk een halt kon toeroepen. Ik had direct het gevoel dat dit het voor mij passende gereedschap was. Makkelijk vind ik het niet, maar iedere keer voelde mijn hoofd helderder en rustiger. Ik merk dat herinneringen die voorheen te pijnlijk waren nu anders beleefd worden, vanuit een gevoel van vrede. – Krista

 

Aan het eind van een open focus meditatie kom ik altijd in een staat van volledige acceptatie. Er zijn weinig kopzorgen die daar weerstand aan kunnen bieden.
Als je je overgeeft aan het voorstellingsvermogen dat de stem van Gijs van je vraagt, vervagen grenzen tussen jou en alles om je heen.
Je wordt in de loop van de meditatie daadwerkelijk één met de wereld en dat geeft een overweldigend gevoel van rust.

_______________________________________________________________________________

 

Allereerst complimenten hoe de cursus in mekaar steekt. Zeer degelijk en professioneel!

Ik lees de theorie en beoefen “Open Focus” iedere ochtend tussen 6.00 en 7.00 uur. Dat gaat prima. En wat ervaar ik ervan? Het houdt me rustig op momenten dat er hectiek is in werk of privé. Erg mooi om nu al te ervaren, ook wetende dat ik hier nog maar zo kort mee bezig ben. Ben zeker van plan om hier in de vroege ochtenden mee door te gaan de komende maanden.

Michiel

___________________________________________________________________________

 

Ik ervaar meer rust in mijn hoofd, minder piekeren en wat ook zeker minder is geworden is het voor anderen denken en dingen zeggen/doen vanuit die gedachte. Wat opvalt is dat er minder tijdsdruk is, dingen gaan makkelijker en kosten ook minder tijd. Er is meer energie.
Ik heb niet het idee dat ik me in situaties specifiek richt op open focus maar dat het er gewoon is.
Chantal

_________________________________________________________________________________

 

Ik ben erg blij dat ik me heb ingeschreven.
* Ik vind het fijn om er meer over te lezen in de theoriedelen, je legt het goed en eenvoudig uit.
* De oefeningen helpen me echt om in ieder geval al ter plekke heel veel ruimte te voelen, en los te komen van de focus van vooral toch steeds een wat geforceerde ademhaling.
* Vooral in de natuur kan ik het soms al echt voelen, deze nieuwe ruime blik. Ik ben iemand met een super focus en dus opgaan in 1 klus, of bezigheid. Als ik hardloop zie ik bijvoorbeeld de herten niet, normaliter. Mijn blik wordt al wat wijdser, vooral als ik met die intentie op pad ga 🙂
Marnie

________________________________________________________________________________

 

Ik vind de opzet van de kursus heel duidelijk. Fijn dat je zoveel luisterbestanden hebt zodat je kunt variëren. De lessen zijn ook duidelijk en goed om te doen met alle animaties ertussen. Ik ben blij dat ik hiervoor gekozen heb.

Ineke

___________________________________________________________________________

 

De open focus oefeningen zijn erg fijn om te doen. Jouw stem, de achtergrond geluiden en de nadruk op ‘niets moet’  maken dat ik tijdens de oefeningen snel in het nu ben.

Bewust zijn van het nu helpt mij om de tijd stil te zetten. En dat is in mijn drukke gezin met vier kinderen zeer welkom 😉

Ik doe de oefeningen zowel in vroege ochtend als in avond. Vaak doe ik ze buiten in de tuin, en ik voel dan als het ware de ruimte door mijn lichaam gaan, en dat geeft mij een extra beleving.

Deze week stond ik aan een balie in een winkel, waar de medewerker lang met een klant voor mij bezig was. Ik merkte wat irritatie bij me. Zeker toen daar de telefoon ook nog ging en niet werd opgenomen. Op het moment dat ik de irritatie voelde in mijn lichaam werd ik me bewust van mijn vernauwde aandacht. Ik werd weer bewust van het nu. Ik kon mijn aandacht openen naar de ruimte om me heen. De pijn op mijn borst zakte weg en toen ik aan de beurt was, kon ik niet anders dan glimlachen naar de medewerker. Dankbaar en blij met deze ervaring.

Ik ben blij met de achtergrond informatie en theorie die je aanbiedt. Dat is voor mij echt een fijne manier omdat ik nogal analytisch aangelegd ben. De combinatie van theorie en ervaren hoe dat in de praktijk werkt is super.

Esther

___________________________________________________________________________

 

Met jaren yoga en mindfulness ervaring bracht de Open Focus training me weer verdieping. Als een ui die afgepeld wordt en je steeds dichter bij de kern komt. De Open Focus helpt mij uit een te gerichte focus te komen. Als ik pieker probeer ik mijn gedachten wel te verzetten maar telkens komt de piekergedachte terug. Open Focus maakt dat ik uit die gerichte aandacht kan komen. De hele lucht weer kan zien in plaats van die ene (kleine) donkere wolk. Dat brengt verzachting. Ik vind het een hele natuurlijke methode en zeer toegankelijk voor iedereen.

Helga

___________________________________________________________________________

 

Open Focus was nieuw voor mij. Ik ben gewend om regelmatig te mediteren en heb ook de mindfulness training gedaan en ik was benieuwd naar Open Focus. Ik moest er echt aan wennen, aan de instructies tijdens de oefeningen, de woorden die gebruikt worden.  Tegelijk merk ik wel dat het werkt. Als ik me overgeef aan de oefening, dan ontstaat er ruimte en ontspanning. Dat is een fijn gevoel. Soms is het aan het einde van een oefening alsof de grenzen van mijn lichaam verdwijnen en ik meer opga in mijn omgeving. Ik heb het ook een paar keer toegepast tijdens een wandeling als ik teveel in denken vastzat  of in bed als ik niet kon slapen door zorgen. Dan helpt Open Focus om uit de vernauwing van denken en spanning te komen. Ook de oefening met het oplossen van pijn is erg fijn. Die heb ik gebruikt toen ik flinke hoofdpijn had en het hielp echt om de hoofdpijn te laten verminderen. Dus ik ben blij met Open Focus. Het helpt me!

Groetjes, Eveline